Förskolans arbete med matematik

Läroplanen säger att vi ska lägga grunden för en tidig stimulering av matematik i förskolan.

Våra Mål:
Vi arbetar utefter Förskolans läroplan Lpfö98 med dessa mål i matematiken:

Förskolan skall sträva efter att varje barn

-  utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika material och tekniker,
-
  utvecklar sin förmåga att upptäcka och använda matematik i meningsfulla sammanhang, 
- 
utvecklar sin förståelse för grundläggande egenskaper i begreppen tal, mätning och form samt sin förmåga att orientera sig i tid och rum.

Redan som väldigt små är barn väldigt upptagna av tal och  med att räkna. Vi i vår förskola vill att barnen  ska få uppleva glädje genom utforskandet inom tal former  dom ska också få möjligheter att tillägna sig  användbara matematiska begrepp  utforka mönster och former .Vi erjuder barnen ljusbord tex för mönsterläggning ,mjuka tärningar , rektanglar kvadrater som mjuka klossar  cylidrar ,våg linjaler osv  Få erfarenhet av storlek , mått genom att sortera göra jämförelser.Vi har sorteringslåda tex med små djur bilar frukter

Här kommer exempel på sånger

JAG HETER CYLINDER

Melodi: Karl Alfred Boy

 

Jag heter Cylinder jag, hej, hej, och jag är så

Glad var dag, hej, hej,

I magen på mej kan man gömma en grej, jag heter

Cylinder jag, hej, hej.

Författare okänd

 

FAMILJEN FIGUR
Melodi: Imse vimse spindel

Jag heter fina fyrkant och jag ser ut så här.
Och jag är lilla tre kant och mig gör du så här.
Och jag är runda cirkeln och liknar mest en boll.
Och sist kommer rektangeln spatserar dagen lång
.

 Författare okänd

 

 

FORMVISA
Melodi: Björnen sover

 

Gubben Cirkel, gubben Cirkel

Han är rund och glad

Han kan bullar baka,

Tårta sockerkaka

Alla barnen, alla barnen sedan smaka får

                                             

 

Gumman fyrkant, gumman fyrkant   (heter kvadrat)

Hon är mycket stark

Hon kan lyfta tunga stenar

Såga sönder grenar

Gubben Cirkel, gubben Cirkel hjälper gärna till

                

                      

Fru Rektangel, fru rektangel

Är en gullig tant

Tvättar gärna bilen

Efter alla milen

Alla barnen, alla barnen,

Hjälper gärna till

 

  

                                  

Barnen triangel, barnen triangel

Dom är glada barn

 Leker snällt i parken

Kryper runt på marken

Men på kvällen, men på kvällen

Sover i sin säng

Författare okänd

 

 

 

 

 

Vad gör vi och vad kan vi mer göra. Vi  börjar redan när dom som små börjar hos oss. I det dagliga arbetet vimlar det av tillfällen att benämna och reflektera kring mått vikt antal.

Tex:Vi räknar hur många barn som sitter i ringen på samlingen. Vi räknar allas fötter tillsammans vi räknar tår  fingrar ögon osv. Vid moment dukning  tränas antal   avståndsbedömning   lägesbedömning. Alla siffror sitter uppe på väggen 0-1  dubbelritade stora siffror som barnen varit med att dekorera. Vi har en årsburk där vi lägger i en flirtkula för varje dag. Varje månad har en färg på kulorna och vi kan se hur dagarna går och burken blir fullare .det viktigaste är inte att barnen ska lära sig räkna eller att utföra matematiska konsstycken. Huvudmålet är att väcka intresse och att barnen ser att det finns ett system. När en riktigt liten kommer och räknar  ett två sju tex så är det viktigt att bejaka säga vad du kan räkna bra sedan räknar man rätt tillsammans med barnet.Att vara med som vuxen  benämna vad du gör Tex delar äpplen. Du får halva du får halva . delar i fyra delar och benämner. När barn häller upp mjölk handlar det om mängduppfattning. benäms tex mycket lite  för mycket osv

Vid av och påklädning  en sko två skor  knappar räknas  byxben ärmar .

Vi sjunger berättar sagor rim ramsor klappar namn i rytm.

Exempel på räkneramsor

Ni hittar fler på ramsor

Fem små lingon växte på en tuva, 
ett föll bort, så var dom bara fyra.
Fyra små lingon växte på en tuva, ett sa: nu vill jag inte vara me´, 
och så var de bara tre.
Tre små lingon växte tätt som så, 
ett trilla bort och så var de bara två.
Två små lingon växte lite snett, 
ett trilla bort och så var det bara ett.
Ett lingon är på marken kvar, 
och så kom snön och tog det, så var det inget kvar.
Men till nästa höst igen så var det åter fem.

 

 

Fem små kycklingar går på promenad. En tar sällskap med en myra. 
Kvar är bara fyra.
Fyra små kycklingar går på promenad. En går hem och kokar te. 
Kvar är bara tre.
Tre små kycklingar går på promenad. En får ont i en klo. 
Kvar är bara två.
Två små kycklingar går på promenad. En blir trött i ett ben.
Kvar är bara en.
Den ensamma lilla kycklingen skyndar sig hem. 
Där träffade han de andra så är de åter fem.

 

En liten sten på vägen låg
jag vände den och då jag såg
två små loppor, fem små myror
--- och tio små möss!!

 

Här är en myrstack som en gång jag såg, myrorna tror jag därinne låg. 
Kom nu små myror jag ropar till dem, 
krypande kommer dom en efter en
1, 2, 3, 4, 5.

 

1-2-3-4 
alla byxor äro dyra.
Den som inga byxor har
han får gå med rumpan bar.

 

Sockerbagarns lilla råtta
räknar rätt så blir det åtta. 12345678

 

Kalle Anka skulle gå på bio.
Hur många minuter kom han för sent?
(Den utpekade svarar t.ex. tio).

 

1-2 gå på tå
3-4 kasta lyra
5-6 äta kex
7-8 sitt på potta
9-10 gå på bio
11-12 slå näsan i golv

 

 

Den första vill äta .............................................................. tummen


Den andra vill peta .............................................................
 pekfingret


Den tredje vill steka .........................................................
 långfingret


Den fjärde vill leka ............................................................
 ringfingret


Den femte, den lill, lill, lill .............................................
 lillfingret


Vill också hjälpa till.............................................................
 rör på lillfingret

 

 

Fem små flugor skulle ut och flyga,......... visa fem fingrar
swisch, så var dom bara fyra  .....................
 flygrörelser i luften


Fyra små flugor skulle ut och flyga.........
 visa fyra fingrar

swisch, så var dom bara tre........................... flygrörelser i luften


Tre små.flugor skulle ut och flyga............
 visa tre  fingrar

swisch, så var dom bara två ......................... flygrörelser i luften


Två små flugor skulle ut och flyga...........
 visa två fingrar

swisch, så var dom bara en ........................... flygrörelser i luften

 
En liten fluga skulle ut och flyga,..............
 visa ett  fingerr
swisch så fanns det ingen fluga kvar.

 

 

Den lilla grisen ska gå på torget............. tummen
Den lilla grisen får stanna hemma........
 
pekfingret
Den lilla grisen får saft och kaka
 ........ långfingret
Den lilla grisen vill också smaka..............
 
ringfingret
Den lilla grisen sa nöff nöff nöff ...................
 lillfingret

 

Fem små pojkar till skogen styra................... visa upp fem fingrar

En sprang och gömde sig...................................... tag ner ett finger

så var de bara fyra

 

Fyra små pojkar klättra på en gren............. visa upp fyra fingrar

En ramla ner.................................................................. tag ner ett finger

så var de bara tre

 

Tre små pojkar simma i en å............................. visa upp tre fingrar

En simma bort.............................................................. tag ner ett finger

så var de bara två

 

Två små pojkar klättra på en sten................ visa upp två fingrar

En trilla ner................................................................... tag ner ett finger

så var de bara en

 

En liten pojke ensam hemåt vandra.............. visa upp ett finger

men så mötte han de andra,

och när de kom hem

så var de åter fem................................................... visa upp fem fingrar igen

 

Fem små snögubbar stod på en gård så vit
Men så en dag, hittade solen dit
Den första snögubben sa:
- Jag känner mig sjuk 
Den andra sa:
- Jag börjar bli mjuk
Den trejde sa:
-Åhnej vi smälter ner
Den fjärde sa:
-Snart syns vi inte mer
Den femte sa:
-Nu far vi till snögubbehimlen hem´
Och så var de borta alla fem.

 

HEJ säger Tummetott, ska vi hitta på nåt?
JA, säger Pek, vi leker en lek.
NEJ säger Lång, jag vill sjunga en sång.
USCH säger Ring, jag vill ingenting.
Men vet ni va jag vill säger Lill? Killekillekill!!!

 

8 ben har spindelmor.
6 har mamma myra.
Kossan går på klöveräng,
hon har bara 4.
Lilla Wilma  har bara två,
men hon springer fort ändå! 

 

Två små fåglar satt på en gren. Visa händerna
Den ena hette Petter, flaxa med den ena
den andre hette Sten. flaxa med den andra.
Flyg bort Petter, flyg bort Sten. Göm händerna bakom ryggen,
Kom igen Petter, kom igen Sten. visa dom igen.

 

Fem vilda ungar skulle ut på vift                                                 

ställde sig vid vägen för att få en lift                       

Där kommer bilen vi vill åka i                                                     

alla skriker ”STOPP!” men bilen kör förbi                  

och tummetott går hem         

Fyra vilda ungar…..slickepott går hem !                      

                                                                                                 

Tre vilda ungar…..långeman går hem !                         

 

Två vilda ungar….gullebrand går hem !

 

En vild unge…….och vickevire går hem !

 

Fem vilda ungar kryper sen i säng

alla är så trötta i vårt liftargäng

in kommer mamma,

stoppar om sin skatt

klappar dem på kinden och pussar

dem…..

……god natt

Och först får Tummetott

och sen får Slickepott

Långeman, Gullebrand och

Vickevire får två

Författare okänd

 

 

En krona, två kronor

tre konor fyra

Många saker man vill ha

är alldeles för dyra

 

Men lite fingerspring

det kostar ingenting

Men lite fingerspring

det kostar ingenting

 

 

Haren långa öron har

Ett och ett det blir ett par

Ner i jorden i ett hål

Sitter han och äter kål

Skutt, skutt, skutt, skutt, skuttar han

Kan du skutta liksom han

1 2 3 4 5 osv.

 

 

 

 

 

 

 

Så har vi  5 små apor hoppade i sängen

5 fina fåglar satt på en gren

var är tummen

Jag har ett farligt klätterträd

Dagarna dom går och går efter varandra

Kalle kamel han har 5 pucklar

En elefant balanserade

Det satt två katter på ett tak

 

 

Traditonella barnvisor med räkneinslag

 

bockarna bruse. Pannkakan. De tre små grisarna Tio indianer   En två tre fyra fem och sex och sju ut i skogen tågar alla nu

 

 

 träsko?

Ettsko, tvåsko träsko.

 

tidning?

Ettning, tvåning, trening, fyrning, femning, sexning, sjuning, åttning, nining, tidning.

 

sjukhus?

Ettkhus, tvåkhus, trekhus, fyrkhus, femkhus, sexkhus, sjukhus.

 

en miljard?

Blommor och blad - en miljard.

 

Katten musen tiotusen
katten kon en miljon.
Spagetti, makaroner
hundra miljoner.

 

 

 Glöm inte att språk och matemitik hör ihop. Flano

 

sagor tex  bockarna bruse. Pannkakan. De tre små grisarna Tio indianer  Konkret kan barnen se de tre bockarna som skulle äta sig feta fler liknade sagor. Räkneramsor Räknesånger .Mattesagor.

Barnen har tillgång till ritmallar linjaler våg sorteringsmatrial klossar ljusbord för bla mönsterläggning. Tärningar i olika storlekar byggmatrial i olika storlekar och olika konstruktioner. Vi vuxna måste vara lyhörda för det vi ser och hör för att föra in matematiken på ett naturligt sätt i förskolan tex ett barn har ritat en massa huvudfotingar. Börja då föra en dialog. Är det du? Nej det är mamma ... så kommer det automatiskt sedan Det är pappa och ....osv. Ska vi räkna hur många det är ja 1234 . Ett sätt som är roligt att jobba utifrån är också detta: Istället för att vi som vanligt är tex om vi ska bjuda på russin . Om vi då tar bort rättvisetänket lika många till alla. Så kan man som vuxen fråga hur många vill du ha?Små barn sätter upp fingrar och visar tex fyra Då säger jag som vuxen Ja  du vill ha fyra russin Så säger ett större barn som fattat att tjugo är ganska mycket Då får det barnet 20 russin. Detta upplevs inte som orättvist av barnen då dom själva varit delaktig i valet. Det finns många olika sätt att föra in mattetänk i förskolan Vi jobbar också en del med dataspel Tex kalle kundskap och Lek o lär Sifferjakten krakel spektakel.


SPRÅKET

Detta står i Läroplan för förskolan (Lpfö-98)

"Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling och uppmuntran och ta till vara barnets nyfikenhet och intresse för den skriftspråkliga världen". (s.6)

MATTE OCH SPRÅK ÄR SAMMANFLÄTAT. den dagliga dialogen mellan barn barn och barn vuxen är starten på ett rikt språk. Vi rättar aldrig  utan repeterar det rätta ordet. Vi talar aldrig slang eller förkortningar till barnen

Barnen ritar och målar varje dag vilket är ett av uttrycken i språkutvecklingen.Detta gör vi i verksamheten dagligen

 

Vi  berättar sagor använder  flanobilder eller sagopåsar

läser böcker varje dag

skriver alltid upp orden vi arbetar kring i temat

Stort alfabet på väggen där barnen själva varit med att dekorera bokstaven.

uppmuntrar alla barn till skrift lära av varandra koopera osv

Färglägga bilder

Rim ramsorSång sånglekar rörelselekar

Bokstavslekar

memory

pussel

dataspel